Τσικνοπέμπτη … ας αρχίσουν οι χοροί!

Τσικνοπέμπτη σήμερα και σε λίγο οι ψησταριές θα δώσουν το σήμα για να αρχίσει το γλέντι των Αποκριών που θα ολοκληρωθεί την Καθαρή Δευτέρα.
Μια σειρά από παραδόσεις που κάνουν το Μάρτη ένα μήνα ξέφρενης διασκέδασης. Παρότι η φετινή Τσικνοπέμπτη χάνει λίγο την αίγλη της λόγω των περιοριστικών μέτρων, δεν θα είναι λίγες οι ψησταριές που θα κυκλοφορήσουν στον αέρα το μήνυμα της ημέρας.
Η προέλευση αυτού του εθίμου φαίνεται να συνδέεται με τις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων, που θεωρούσαν το φαγοπότι και το γλέντι ιεροτελεστία για την καλή ευφορία της γης την άνοιξη.
Ανάλογες γιορτές υπάρχουν στη Γερμανία (Schmutziger Donnerstag = Λιπαρή Πέμπτη) στην Ιταλία και στη Νέα Ορλεάνη των ΗΠΑ αλλά γιορτάζονται Τρίτη και είναι γνωστές ως Mardi Gras δηλαδή «Λιπαρή Τρίτη».
Η Tσικνοπέμπτη, η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου, είναι το διάστημα που οι Ορθόδοξοι προετοιμάζονται για την μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής. Είναι η τελευταία ημέρα για να καταναλωθεί το κρέας τους έχει απομείνει πριν ξεκινήσει η μεγάλη νηστεία.
Ο λόγος που γίνεται ημέρα Πέμπτη, είναι πως η ορθόδοξη εκκλησία θεωρεί σημαντικές τις νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής, έτσι η Πέμπτη είναι η καταλληλότερη ημέρα για διασκέδαση.
Έθιμα της Τσικνοπέμπτης ανά την Ελλάδα
Πέρα από το καθιερωμένο ψήσιμο κρεάτων, κάθε περιοχή της Ελλάδας έχει τα δικά της ήθη και έθιμα για την Τσικνοπέμπτη.
Στην Κέρκυρα γίνονται τα λεγόμενα «Κορφιάτικα Πετεγολέτσια». Η λέξη Πετεγολέτσια σημαίνει κουτσομπολιό. Πραγματοποιείται το βράδυ της Τσικνοπέμπτης, στην Πιάτσα κοντά στην τοποθεσία «Κουκουνάρα» τής Κέρκυρας.

Στην Πάτρα, υπάρχει το έθιμο της Γιαννούλας της Κουλουρούς. Η Γιαννούλα, σύμφωνα με την παράδοση, πιστεύει πως ο ναύαρχος Ουίλσον έρχεται να την παντρευτεί και τον περιμένει μάταια σαν την τρελή στο λιμάνι. Έτσι, την Τσικνοπέμπτη οι Πατρινοί ντύνουν κάποιον νύφη, ή βάζουν ένα ομοίωμα νύφης στο λιμάνι και διασκεδάζουν γύρω του.
Στις Σέρρες ανάβουν μεγάλες φωτιές στις αλάνες και αφού ψήσουν το κρέας, πηδούν από πάνω τους.
Στην Κομοτηνή, οι νοικοκυρές σχεδόν καίνε μια κότα, για να τη φάει η οικογένεια την Κυριακή της Αποκριάς. Η παράδοση αναφέρει, επίσης, ότι την Τσικνοπέμπτη τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια πρέπει να ανταλλάξουν φαγώσιμα δώρα. Ο άντρας πρέπει να στείλει τον «κούρκο», δηλαδή μία κότα, και η γυναίκα μπακλαβά και μια κότα γεμιστή.
Στη Θήβα, αρχίζει ο «βλάχικος γάμος», που ξεκινά με το προξενιό δύο νέων, συνεχίζει με τον γάμο και τελειώνει την Καθαρά Δευτέρα με την πορεία των προικιών της νύφης και το γλέντι των συμπεθέρων.
Στην Ίο, το βράδυ της Τσικνοπέμπτης μασκαράδες ζωσμένοι με κουδούνια προβάτων διασχίζουν τη Χώρα και επισκέπτονται σπίτια και καταστήματα.
Στον Πόρο, η παράδοση επιβάλλει στους νέους να κλέψουν ένα… μακαρόνι, το οποίο θα βάλουν κάτω από το μαξιλάρι τους για να δουν ποια θα παντρευτούν.
Στη Σκόπελο, οι κάτοικοι δίνουν ραντεβού στο Πεύκο, για να συνεχίσουν το γλέντι και το φαγοπότι όλοι μαζί.
Σε όλη την Πελοπόννησο σφάζουν χοιρινά από τα οποία φτιάχνουν διάφορα άλλα τρόφιμα, μεταξύ των οποίων πηχτή, τσιγαρίδες, λουκάνικα, γουρναλοιφή και παστό.
Η μέρα λοιπόν επιβάλλει χαλαρούς ρυθμούς, μικρές συγκεντρώσεις αγαπημένων, φαγητό και κρασί. Και επειδή όλα αυτά μας έχουν λείψει και με το παραπάνω, δες το σαν μια ευκαιρία για λίγη διασκέδαση. Όλοι το χρειαζόμαστε!