Μια μοναδική ευκαιρία για τους σινεφίλ και όχι μόνο να ταξιδέψουν μέσα από τον κινηματογραφικό φακό σε διάφορα μέρη της υφηλίου και να γνωρίσουν διαφορετικές κουλτούρες και πολιτισμούς.

Από αύριο Πέμπτη 26 Μαΐου και για 3 ολόκληρες εβδομάδες μέχρι τις 15 Ιουνίου, στο πλαίσιο του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, θα προβληθούν 110 ταινίες στις τρεις αίθουσες της Ταινιοθήκης.

Tο φεστιβάλ θα ανοίξει αύριο στις 20:00 με την ταινία Οι Ροδακινιές του Αλκαράς της Κάρλα Σιμόν που απέσπασε την Χρυσή Άρκτο στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου και η αυλαία του θα πέσει την Τετάρτη 15 Ιουνίου στις 21:00 με το αποκατεστημένο αριστούργημα Το Φάντασμα του Παραδείσου του Μπράιαν Ντε Πάλμα.

Παράλληλα, επιλεγμένα προγράμματα του φεστιβάλ θα παρουσιαστούν και διαδικτυακά στη διεύθυνση online.tainiothiki.gr.

Στο Διεθνές διαγωνιστικό περιλαμβάνονται 9 ταινίες, καθιερωμένων αλλά και πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών, που σε ορισμένες περιπτώσεις επιδιώκουν την αδελφοσύνη ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία, αναδεικνύοντας τη σημασία των τοπικών γνώσεων και των αντισυμβατικών τεχνικών κινηματογράφησης ως μορφών αντίστασης.

Τέτοιες αφηγήσεις είναι: εκείνες που εκτυλίσσονται στις Φιλιππίνες (Η ιστορία του Χα), στη Βολιβία (Η μακρά πορεία), στην Παραγουάη (Εάμι) και στην Ινδία (Πέδρο). Η γυναικεία οπτική αντικατοπτρίζεται είτε ως μια επαναστατική στάση (Ξερή γη που φλέγεται), είτε ως μια σωματική και ενδοσκοπική διερεύνηση της ταυτότητας (Μπέατριξ). Η διερεύνηση του οικογενειακού πλαισίου λειτουργεί είτε ακτιβιστικά (Πυρηνική οικογένεια) είτε μυθοπλαστικά (Ο καθεδρικός). Τα όρια του διαλόγου και της επικοινωνίας για την περατότητα του βίου και το πορώδες του πολιτισμού διερευνά το ντοκιμαντέρ Τα λέμε την Παρασκευή, Ροβινσώνα.

Ο χορός και η σύγχρονη πειραματική μυθοπλασία βασισμένη στον χορό (screendance) είναι στο επίκεντρο του προγράμματος migrating Artists Project (mAPs).

Το ζήτημα της γυναικείας οπτικής, σε συνδυασμό με ζητήματα ενδυνάμωσης της γυναικείας δημιουργικότητας, διακριτής γραφής και της θέσης των επαγγελματιών γυναικών στη βιομηχανία του κινηματογράφου, διατρέχει το αφιέρωμα Με τον φακό των γυναικών. Σε αυτό συμμετέχουν με έργα τους και συζητήσεις, οι καλεσμένες, διακεκριμένες διευθύντριες φωτογραφίας Ανιές Γκοντάρ, Ντάρια Ντ’ Αντόνιο, Ολυμπία Μυτιληναίου, Κατερίνα Μαραγκουδάκη και Χριστίνα Μουμούρη.

Η επάνοδος του τραγικού στην Ευρώπη διαπερνά τις επιλογές από το έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, το ντοκιμαντέρ του Σεργκέι Λοζνίτσα, Babi.Yar. Context, για τη σφαγή των Εβραίων στην Ουκρανία το 1941 και την τηλεοπτική μεταφορά της τριλογίας του Τσίρκα, Ακυβέρνητες Πολιτείες, από τον Ροβήρο Μανθούλη. Ο Αγγελόπουλος, αντλώντας έμπνευση από τον Μπρεχτ, στις πρώτες του ταινίες ήθελε να δικαιώσει τους ηττημένους στον ελληνικό εμφύλιο και στις μεταγενέστερες ταινίες του, και ειδικά στην Τριλογία των συνόρων να φέρει στο προσκήνιο τους μετανάστες, όχι μόνο από τα Βαλκάνια αλλά και από άλλες δοκιμαζόμενες περιοχές του κόσμου.

Από τις 9 ταινίες του καθιερωμένου προγράμματος Αποκατεστημένες και υπέροχες, ξεχωρίζουν οι βωβές ταινίες του Κίτον, της Ντιλάκ και της Μουσιδόρας, καθώς και η αποκατάσταση της πλήρους εκδοχής της ταινίας το Φάντασμα του Παραδείσου του Μπράιαν ντε Πάλμα. Το φεστιβάλ επίσης παρουσιάζει σε πρώτη προβολή την ταινία του Ροβήρου Μανθούλη, Πρόσωπο με Πρόσωπο, σε ψηφιακή αποκατάσταση σε 4Κ, σε συνεργασία με το εργαστήριο L’ immagine Ritrovata (Μπολόνια, Παρίσι) και με ελληνικά εργαστήρια.

Μπορείς να δεις εδώ αναλυτικά το πρόγραμμα του φεστιβάλ με τις ημέρες και ώρες των προβολών. Οι τιμές των εισιτηρίων είναι στα 5 ευρώ, γενική είσοδος και τα εισιτήρια μπορείς να τα προμηθευτείς από τα ταμεία της Ταινιοθήκης (Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136).

Αν θέλεις να μάθεις ότι πιο φρέσκο συμβαίνει και έχει συμβεί στον παγκόσμιο κινηματογράφο τότε αυτό είναι ένα φεστιβάλ που δεν πρέπει να χάσεις!