Αν και καλοκαίρι και πολλοί οργανώνουν ή είναι ήδη σε διακοπές, υπάρχει πολύς κόσμος που νιώθει συναισθηματικά εξαντλημένος. Οι εποχές είναι δύσκολες και σίγουρα δεν είναι όλα ρόδινα όπως παρουσιάζονται ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το έχουμε αναφέρει κι άλλες φορές, η εικόνα που παρουσιάζεται προς τα έξω, σπάνια είναι 100% αληθινή, γι’ αυτό καλύτερα να μην πιστεύεις ότι βλέπεις και σίγουρα να μην συγκρίνεις τον εαυτό σου και την κατάστασή σου με κάτι που μπορεί να είναι «ψεύτικο».

Αν νιώθεις μια μόνιμη κούραση κι ένα άγχος ότι κάτι πρέπει να κάνεις ακόμα, αν το πρωί που ξυπνάς νιώθεις πιο κουρασμένη από το βράδυ που έπεσες για ύπνο κι αν δυσκολεύεσαι να χαρείς με μικρά καθημερινά πράγματα, τότε ίσως χρειάζεσαι μια δόση ξεκούρασης, γιατί ίσως να έχεις εξαντληθεί συναισθηματικά.

Δεν είναι δύσκολο να συμβεί, ειδικά αν ζεις μία αγχωτική περίοδο, αν τα πράγματα στο εργασιακό σου περιβάλλον είναι λίγο περίεργα ή αν θέλεις να αλλάξεις καριέρα, αν αντιμετωπίζεις οικονομικά προβλήματα, αν φροντίζεις κάποιο ηλικιωμένο μέλος της οικογένειάς σου ή αν έχεις υπό την προστασία σου κάποιο μικρό παιδί ή άτομο με προβλήματα υγείας. Οι λόγοι που μπορεί κάτι τέτοιο να συμβεί είναι πάρα πολλοί, υπάρχουν όμως και τρόποι αντιμετώπισης.

sinaisthimatiki-exantlisi-2

Το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσεις ότι αυτό που σου συμβαίνει δεν είναι φυσιολογικό και ότι θα πρέπει να βοηθήσεις τον εαυτό σου να το ξεπεράσει. Αν έχεις χάσει τη διάθεσή σου για ζωή, δεν γελάς, δε θέλεις να βγαίνεις από το σπίτι σου, να συναναστρέφεσαι με φίλους, τότε καλό είναι να κάνεις κάτι για να ξανακερδίσεις τη ζωή σου. Ο χρόνος είναι μοναδικός και δυστυχώς κανείς δεν μπορεί να αναπληρώσει τον χρόνο που χάθηκε, γι’ αυτό τι καλύτερο από το να ζεις το παρόν σου, όσο καλύτερα μπορείς.

Είναι λογικό να υπάρχουν προβλήματα, και ορισμένες φορές οι καταστάσεις φαίνονται πολύ άσχημες, παντού όμως υπάρχει και μια θετική πλευρά κι αυτήν πρέπει να βρεις. Με το να εξαντλήσεις τον εαυτό σου, δεν θα κερδίσεις τίποτα. Αντιθέτως μπορεί να προκαλέσεις προβλήματα υγείας με το να μην τρέφεσαι καλά, να μην κοιμάσαι και να μην ξεκουράζεσαι.

Το να λες στον εαυτό σου «εγώ αντέχω, πρέπει να είμαι δυνατή για τους άλλους, θα ξεκουραστώ όταν όλα τελειώσουν» και άλλα τέτοια παρόμοια, δεν σε βοηθάνε. Πρέπει πρωτίστως να είσαι εσύ καλά και ξεκούραστη και μετά να βοηθήσεις κάποιον άλλον. Αλλιώς αν έχεις άτομα εξαρτώμενα από εσένα και εσύ ξαφνικά καταρρεύσεις, τι θα απογίνουν;

Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να προστατεύσεις τον εαυτό σου. Τι σημαίνει τώρα αυτό; Να κάνεις πράγματα για σένα που σε κάνουν να νιώθεις καλά, χαρούμενη και ευτυχισμένη. Αν αρχίσεις να νιώθεις «μουδιασμένη» με την καθημερινότητά σου, τότε ξεκίνα άμεσα να κάνεις πράγματα που θα σε βγάλουν από αυτή την κατάσταση. Είναι καλύτερο να θυμώσεις, να φωνάξεις, να κλάψεις, να γελάσεις, γενικώς να εκφραστείς γενικά από το να μην κάνεις τίποτα και να παραμείνεις απαθής.

Παραδέξου το όποιο πρόβλημα αντιμετωπίζεις και προσπάθησε να μην το αποφεύγεις, γιατί αυτό μόνο θα χειροτερέψει την όλη κατάσταση. Κάνε έστω και μια μικρή κίνηση για να καλυτερέψεις την κατάσταση που σε ταλαιπωρεί. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείς να κάνεις, χωρίς να κοστίζουν τίποτα, από το να πάρεις ένα τηλέφωνο, να μιλήσεις σ’ ένα γειτονικό πρόσωπο, να προσφέρεις κάτι μικρό σε κάποιον που το έχει ανάγκη (έστω και μία αγκαλιά).

Μάθε να έχεις τον έλεγχο των πράξεων και των κινήσεών σου, ακόμα κι αν πρόκειται για απλά πράγματα. Η έλλειψη ελέγχου είναι αυτό που προκαλεί φόβο και άγχος. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να νιώθεις ότι ελέγχεις κάτι, εσύ, όχι οι άλλοι. Πάντα υπάρχουν πράγματα που είναι καθαρά στο δικό σου έλεγχο, αρκεί να τα αναγνωρίσεις.

Βρες λοιπόν σήμερα κάτι που θα σε κάνει να νιώσεις καλύτερα και κάντο! Μην το αφήσεις για αύριο. Κάνε αυτό που θέλεις τώρα κιόλας και δες ότι έστω και για λίγο η εξάντληση που νιώθεις θα υποχωρήσει. Δεν χρειάζεται να είναι κάτι σπουδαίο, απλά κάνε κάτι και αν συνεχίζεις κάθε μέρα να κάνεις μια μικρή κίνηση, αυτό είναι που θα σε βοηθήσει να μην νιώθεις συνέχεια συναισθηματικά εξαντλημένη και να αρχίσεις να ζεις καλύτερα.

Αν μπορείς μοιράσου την ιστορία σου και με άλλους, μπορεί να εμπνεύσεις ανθρώπους εξιστορώντας τη δική σου ιστορία και παράλληλα να βρεις κι εσύ λύσεις που δεν είχες σκεφτεί.

Πηγές: European Journal of Developmental Psychology, The Lancet Psychiatry, The Palgrave Handbook of American Mental Health Policy , Preventive Medicine – Journals | Elsevier