Σίγουρα υπάρχουν στιγμές στη ζωή σου που αισθάνεσαι αγχωμένη για κάτι, άλλες λιγότερο, άλλες περισσότερο. Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορεί να σε κάνουν να αγχωθείς και φυσικά ο καθένας βιώνει το στρες διαφορετικά.

Το στρες είναι η αντίδραση του οργανισμού σου στις αλλαγές και αποτελεί φυσιολογικό μέρος της ζωής. Το άγχος μπορεί να είναι αποτέλεσμα αλλαγών στις σχέσεις σου, στα οικονομικά, στις σπουδές, στην υγεία, στην καριέρα και στην οικογένειά σου.

Το να υπομένεις καθημερινά στρεσογόνες καταστάσεις μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και τη γενικότερη ευεξία σου. Μπορεί να σου προκαλέσει πεπτικά προβλήματα, φλεγμονές, εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, κακή ποιότητα ύπνου, άγχος ακόμα και προβλήματα στη σεξουαλική σου ζωή.

Είναι σημαντικό να γνωρίζεις πότε αγχώνεσαι σε υπερβολικό βαθμό, ώστε να μπορείς να το διαχειριστείς κατάλληλα. Εκτός όμως από τους καθημερινούς στρεσογόνους παράγοντες, υπάρχουν κάποια γεγονότα της που μπορούν να σου προκαλέσουν έντονο στρες. Ποια είναι αυτά;

Θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου

Ο απροσδόκητος ή αναμενόμενος θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι κάτι που μπορεί να σου προκαλέσει τεράστιο άγχος. Ο καθένας επηρεάζεται από το πένθος με διαφορετικό τρόπο. Τα συναισθήματα της σύγχυσης, του σοκ, της θλίψης, του θυμού, ακόμα και ενοχές είναι αναμενόμενα και φυσιολογικά.

Επειδή η αλλαγή αυτή είναι πολύ σημαντική στη ζωή σου, μπορεί να είναι δύσκολο να επεξεργαστείς αυτό που συνέβη και να μπορέσεις να αντιμετωπίσεις την καθημερινότητα χωρίς αυτό το άτομο. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας του πένθους, το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να καταλάβεις είναι ότι δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος να νιώσεις για το θάνατο του αγαπημένου σου προσώπου. Ο χρόνος επούλωσης διαφέρει από άτομο σε άτομο.

Διαζύγιο ή χωρισμός

Το διαζύγιο ή ο χωρισμός από τον/την σύζυγο μπορεί επίσης να είναι πολύ αγχωτικό γεγονός. Παρόλο που η απόφαση να τερματιστεί η σχέση μπορεί να είναι αμοιβαία, και οι δύο σύντροφοι πρέπει να αντιμετωπίσουν μια σειρά από ζητήματα ενώ προχωρούν χωριστά.

Εκτός από το συναισθηματικό και ψυχικό άγχος, υπάρχουν νομικά ζητήματα που πρέπει να καθοριστούν, όπως η επιμέλεια των παιδιών, τα οικονομικά, τα περιουσιακά στοιχεία και οι συνθήκες διαβίωσης.

Μετακόμιση

Είτε πρόκειται για μια νέα θέση εργασίας, είτε για αλλαγή σχέσης, η μετακόμιση μπορεί να είναι ένα αρκετά αγχωτική διαδικασία. Εάν η μετακόμιση είναι απροσδόκητη, όπως η ανάγκη να αλλάξεις σπίτι λόγω οικονομικών δυσκολιών, μπορεί να είναι απίστευτα αγχωτική και ίσως και δυσάρεστη.

Ακόμα και αν δεν μετακομίζεις πολύ μακριά, ο συναισθηματικός και ψυχικός αντίκτυπος μπορεί να σε επηρεάσει, ειδικά αν ζεις στον ίδιο χώρο για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Μακροχρόνια ασθένεια

Η ασθένεια και το άγχος συμβαδίζουν. Γενικά, εάν βιώνεις χρόνιο στρες, το ανοσοποιητικό σου σύστημα αποδυναμώνεται και γίνεσαι πιο επιρρεπής σε ασθένειες.

Αν πάσχεις από μια μακροχρόνια πάθηση υγείας, αυτό μπορεί να προκαλέσει άγχος τόσο σε σένα όσο και στο κοντινό σου οικογενειακό περιβάλλον. Η διαχείριση μιας χρόνιας ασθένειας ή ενός τραυματισμού μπορεί επίσης να σε επιβαρύνει οικονομικά και να μειώσει την ικανότητά σου να συμμετέχεις σε ορισμένες δραστηριότητες.

Απώλεια εργασίας

Η απώλεια της εργασίας μπορεί να αναδείξει συναισθήματα όπως ντροπή, θλίψη, απογοήτευση και ενοχή και να πυροδοτήσει σκέψεις αυτοκαταστροφής. Εκτός από τον αρνητικό αντίκτυπο στην αυτοεκτίμησή σου, πρέπει να ανησυχείς για τα οικονομικά σου και την εύρεση νέας εργασίας. Η καθημερινότητά σου αλλάζει απότομα και μπορεί να είναι δύσκολο να προσαρμοστείς, ειδικά αν βρίσκεσαι στο ίδιο εργασιακό χώρο για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Αν λοιπόν βιώνεις κάποια από αυτές τις καταστάσεις, είναι λογικό να σου προκαλεί άγχος και να σε κάνει να αισθάνεσαι περίεργα. Το καλό είναι να αναγνωρίσεις την κατάσταση που βιώνεις και να βρεις τους κατάλληλους τρόπους για να ξεπεράσεις τα όποια εμπόδια.

Πηγές: Journal of Personality and Social Psychology, PLoS One, Avicenna Journal of Neuro Psycho Physiology