Η αυτοπεποίθηση είναι πολύ σημαντική για την υγεία και την ψυχολογική σου ευημερία. Είναι είναι το αίσθημα εμπιστοσύνης στις ικανότητες, τις ιδιότητες και την κρίση σου. Το να έχεις ένα υγιές επίπεδο αυτοπεποίθησης μπορεί να σε βοηθήσει να γίνεις επιτυχημένη στην προσωπική και επαγγελματική σου ζωή.

Οφέλη της αυτοπεποίθησης

Η αυτοπεποίθηση μπορεί να αποφέρει πολλά οφέλη, στο σπίτι, στη δουλειά καθώς και στις σχέσεις σου. Μερικές από τις θετικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αυτοπεποίθηση στη ζωή σου είναι:

Καλύτερη απόδοση: Αντί να σπαταλάς χρόνο και ενέργεια ανησυχώντας ότι δεν είσαι αρκετά καλή, μπορείς να αφιερώσεις την ενέργειά σου στις προσπάθειές σου. Έτσι, θα αποδίδεις καλύτερα όταν νιώθεις αυτοπεποίθηση.
Υγιείς σχέσεις: Η αυτοπεποίθηση δεν επηρεάζει μόνο το πώς αισθάνεσαι για τον εαυτό σου, αλλά σε βοηθά να κατανοήσεις και να αγαπήσεις καλύτερα τους άλλους. Σου δίνει επίσης τη δύναμη να απομακρυνθείς από μία σχέση αν δεν παίρνεις αυτό που σου αξίζει.
Προθυμία στη δοκιμή νέων πραγμάτων: Όταν πιστεύεις στον εαυτό σου, είσαι πιο πρόθυμη να δοκιμάσεις νέα πράγματα. Είτε κάνεις αίτηση για προαγωγή, είτε γραφτείς σ’ ένα μάθημα μαγειρικής, το να τολμήσεις κάτι καινούργιο είναι πολύ πιο εύκολο όταν έχεις εμπιστοσύνη στον εαυτό σου και στις ικανότητές σου.
Ανθεκτικότητα: Η πίστη στον εαυτό σου μπορεί να ενισχύσει την αντοχή σου, ή την ικανότητά σου να ανακάμψεις από οποιεσδήποτε πρόκληση ή αντιξοότητα που αντιμετωπίζεις στη ζωή σου.

Ευτυχώς, υπάρχουν αρκετά πράγματα που μπορείς να κάνεις για να ενισχύσεις την αυτοπεποίθησή σου. Είτε σου λείπει η αυτοπεποίθηση σ’ έναν συγκεκριμένο τομέα είτε δυσκολεύεσαι να νιώσεις αυτοπεποίθηση για οτιδήποτε, οι στρατηγικές που ακολουθούν μπορούν να σε βοηθήσουν.

Σταμάτα να συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους

Είτε συγκρίνεις την εμφάνισή σου με τους φίλους σου στο Facebook είτε συγκρίνεις τον μισθό σου με το εισόδημα του φίλου σου, οι συγκρίσεις πρέπει να ξέρεις ότι δεν σε ωφελούν. Σύμφωνα με μελέτες υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ του φθόνου και του τρόπου που αισθάνεσαι για τον εαυτό σου. Ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι οι άνθρωποι που συνέκριναν τον εαυτό τους με τους άλλους βίωναν φθόνο. Και όσο περισσότερο φθόνο βίωναν, τόσο χειρότερα ένιωθαν για τον εαυτό τους.

Αν αισθάνεσαι ζήλια για τη ζωή κάποιου άλλου, προσπάθησε να θυμηθείς τις δικές σου δυνάμεις και επιτυχίες. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης που θα σε βοηθήσει να εστιάσεις στη δική σου ζωή και όχι στις ζωές των άλλων.

Όταν αντιλαμβάνεσαι ότι κάνεις συγκρίσεις, υπενθύμισε στον εαυτό σου ότι αυτό δεν σε βοηθάει. Ο καθένας έχει τα δικά του προβλήματα και η ζωή δεν είναι ανταγωνισμός.

Να περιτριγυρίζεσαι από θετικούς ανθρώπους

Πρόσεξε πως αισθάνεσαι με τους φίλους σου. Οι φίλοι σου σου φτιάχνουν τη διάθεση ή σε στεναχωρούν; Κρίνουν συνεχώς τις πράξεις και τις αποφάσεις σου ή σ’ αποδέχονται γι’ αυτό που είσαι;

Οι άνθρωποι με τους οποίους περνάς χρόνο επηρεάζουν τις σκέψεις και τις στάσεις σου για τον εαυτό σου περισσότερο απ’ όσο νομίζεις. Αν αισθάνεσαι άσχημα για τον εαυτό σου μετά την παρέα μ’ ένα συγκεκριμένο άτομο, ίσως ήρθε η ώρα να το αποχαιρετήσεις.

Κάνε παρέα με ανθρώπους που σ’ αγαπούν και θέλουν το καλύτερο για σένα.

Φρόντισε το σώμα σου

Είναι δύσκολο να αισθάνεσαι καλά με τον εαυτό σου αν δεν προσέχεις το σώμα σου. Αν εξασκηθείς στο να φροντίζεις τον εαυτό σου, κάνεις κάτι θετικό για το μυαλό, το σώμα και το πνεύμα σου και φυσικά θα νιώθεις μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.

Μερικές πρακτικές φροντίδας του εαυτό σου που συνδέονται με υψηλότερα επίπεδα αυτοπεποίθησης είναι οι ακόλουθες:

Διατροφή: Η καλή διατροφή συνοδεύεται από πολλά οφέλη, συμπεριλαμβανομένων των υψηλότερων επιπέδων αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης. Όταν τροφοδοτείς το σώμα σου με σωστές τροφές, αισθάνεσαι πιο υγιής, πιο δυνατή και πιο ενεργητική, γεγονός που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να αισθάνεσαι καλύτερα με τον εαυτό σου.
Άσκηση: Μελέτες δείχνουν ότι η σταθερή σωματική δραστηριότητα ενισχύει την αυτοπεποίθηση. Όταν βελτιώνεται εικόνα του σώματός σου, νιώθεις μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.
Διαλογισμός: Περισσότερο από μια απλή πρακτική χαλάρωσης, ο διαλογισμός μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης με διάφορους τρόπους. Πρώτον, σε βοηθάει να αναγνωρίσεις και να αποδεχτείς τον εαυτό σου. Ο διαλογισμός σε μαθαίνει επίσης να σταματάτε τις αρνητικές σκέψεις που μπορεί να κάνεις για σένα καθώς και να αποσυνδέεσαι από κάθε νοητική φλυαρία που παρεμποδίζει την αυτοπεποίθησή σου.
Ύπνος: Η έλλειψη ύπνου μπορεί να επηρεάσει τα συναισθήματά σου, ενώ ο καλός, ποιοτικός ύπνος έχει συνδεθεί με θετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, συμπεριλαμβανομένης της αισιοδοξίας και της αυτοεκτίμησης.

Να είσαι ευγενική με τον εαυτό σου

Η συμπόνια για τον εαυτό σου περιλαμβάνει την ευγενική αντιμετώπιση του εαυτού σου όταν κάνεις κάποιο λάθος, αποτυγχάνεις ή βιώνεις μια αποτυχία. Είναι ένας τρόπος να σχετίζεσαι με τον εαυτό σου που σου επιτρέπει να γίνεις πιο ευέλικτη συναισθηματικά και πιο ικανή να διαχειρίζεσαι καλύτερα τα προκλητικά συναισθήματα και ενισχύει τη σύνδεσή σας με τον εαυτό σου και τους άλλους. Έρευνες έχουν συνδέσει την ικανότητα να σχετιζόμαστε με τον εαυτό μας μ’ έναν συμπονετικό τρόπο με την αυτοπεποίθηση.

Η συμπόνια για τον εαυτό σου συμβάλλει σε πιο σταθερή αυτοπεποίθηση. Έτσι, την επόμενη φορά που θα βρεθείς σε μια δύσκολη κατάσταση, αναγνώρισε το γεγονός ότι δεν γίνεται να είσαι τέλεια σ’ όλα και ότι οι αποτυχίες είναι μέρος της ζωής. Βάλε τα δυνατά σου για να αντιμετωπίσεις αυτές τις εμπειρίες με αυτοσυγχώρεση.

6-tropoi-enisxisis-autopepoithisis-2

Εξασκήσου στο να μιλάς θετικά για σένα

Η χρησιμοποίηση θετικού και αισιόδοξου λόγου για τον εαυτό σου μπορεί να σε βοηθήσει να ενισχύσεις την αυτοσυγχώρεση, να ξεπεράσεις την αυτο-αμφισβήτηση και να ανταποκριθείς σε νέες προκλήσεις. Από την άλλη πλευρά, η αρνητική σκέψη και οι αρνητικές λέξεις μπορεί να περιορίσουν τις ικανότητές σου και να μειώσουν την αυτοπεποίθησή σου, πείθοντας το υποσυνείδητό σου ότι «δεν μπορείς να τα καταφέρεις» ή ότι κάτι είναι «πολύ δύσκολο» και ότι «δεν πρέπει καν να προσπαθήσεις».

Την επόμενη φορά που θα αρχίσεις να σκέφτεσαι ότι δεν σου πέφτει λόγος να μιλήσεις σε μια συνάντηση ή ότι έχεις πολύ καιρό να γυμναστείς και δεν θα πετύχεις τίποτα με το να ξεκινήσεις τώρα, υπενθύμισε στον εαυτό σου ότι οι σκέψεις σου δεν είναι πάντα σωστές.

Μερικά παραδείγματα για το πώς μπορείς να αμφισβητήσεις τον απαισιόδοξο εσωτερικό σου διάλογο και να αναδιαμορφώσετε τις σκέψεις σου είναι τα ακόλουθα:

  • Αντί να λες στον εαυτό σου «Δεν μπορώ να το χειριστώ αυτό» ή «Είναι αδύνατο», προσπάθησε να υπενθυμίζεις στον εαυτό σου ότι «Μπορώ να το κάνω» ή «το μόνο που πρέπει να κάνω είναι να προσπαθήσω».
  • Αντί να λες στον εαυτό σου «Δεν μπορώ να κάνω τίποτα σωστά» όταν κάνεις ένα λάθος, υπενθύμισε στον εαυτό σου «Μπορώ να τα πάω καλύτερα την επόμενη φορά» ή «τουλάχιστον έμαθα κάτι».
  • Αντί να λες ότι «μισείς» τις δημόσιες συζητήσεις, χρησιμοποίησε μια πιο ήπια λέξη όπως «δεν μου αρέσει» και υπενθύμισε στον εαυτό σου ότι «όλοι έχουν δυνατά και αδύνατα σημεία».

Αντιμετώπισε τους φόβους σου

Σταμάτα να αναβάλλεις πράγματα που θέλεις να κάνεις (όπως να ζητήσεις από κάποιον να βγείτε ραντεβού ή να κάνεις αίτηση για προαγωγή) μέχρι να νιώσεις μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Ο καλύτερος τρόπος για να χτίσεις την αυτοπεποίθησή σου είναι να αντιμετωπίσεις άμεσα τους φόβους σου.

Εξασκήσου στο να αντιμετωπίσεις μερικούς από τους φόβους σου που πηγάζουν από έλλειψη αυτοπεποίθησης. Αν φοβάσαι ότι θα αισθανθείς αμήχανα ή πιστεύεις ότι δεν θα τα καταφέρεις, δεν πειράζει, δοκίμασέ το ούτως ή άλλως. Πες στον εαυτό σου ότι είναι απλώς ένα πείραμα και δες τι θα συμβεί.

Ίσως διαπιστώσεις ότι το να είσαι λίγο αγχωμένη ή να κάνεις μερικά λάθη δεν είναι τόσο κακό όσο νόμιζες. Και κάθε φορά που ξεπερνάς έναν φόβο σου, σε βοηθάει να αποκτήσεις μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εαυτό σου, η οποία, τελικά, θα σε βοηθήσει να μην πάρεις άσκοπα ρίσκα που μπορεί να αποφέρουν αρνητικές συνέπειες.

Μόνο όταν αντιμετωπίζεις τους φόβους σου και δοκιμάζεις δύσκολα πράγματα, θα μπορέσεις να κερδίσεις την εμπιστοσύνη του εαυτού σου.

Όλοι παλεύουν με θέματα αυτοπεποίθησης κάποια στιγμή στη ζωή τους. Αν όμως τα προβλήματα αυτοπεποίθησής σου επηρεάζουν την εργασία, την κοινωνική ζωή ή την εκπαίδευσή σου, θα πρέπει να εξετάσεις το ενδεχόμενο να ζητήσεις βοήθεια από έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας.

Πηγές: Clinical Psychology & Psychotherapy Journal, Personality and Individual Differences Journal Elsevier, Journal of Clinical Psychiatry, Journal Current Opinion in Psychology, BJPsych Bulletin